A l’IVAM (Institut Valencià d’Art Modern) està oberta l’exposició El siglo de Giorgio de Chirico. Metafísica y arquitectura, fins el 17 de febrer.
Durant la segona meitat de la dècada dels 70, era un estudiant d’Història a la Universitat de Barcelona, abans dita la Central, i vaig tenir l’oportunitat d’assistir a les classes de Sociologia de l’Art del Dr. Alexander Cirici Pellicer. Ara bé, les seves classes, recordo, eren a la primera hora del matí, el seu estil no era el més adient per a aquestes hores, però sovint deia coses molt interessants de les moltes que emmagatzemava. Una d’aquestes classes va ser dedicada al pintor Giorgio de Chirico (Volos, Grecia,1988 - Roma, 1978). Segons Cirici Pellicer, a partir d’un moment el seu tipus de pintura no es venia (de fet la seva millor aportació va des de 1911 a 1915 quan l’artista era molt jove); llavors el pintor va canviar d’estil a un més convencional; això n’obstant va seguir pintant quadres en el seu estil de sempre, que el fa característic. Fou així com aparegueren obres de Giorgio de Chirico en antiqüaris, brocanters i particulars que trobaven per casualitat obres amagades. Aquestes es venien amb molta facilitat i a bon preu a suposats descobridors, però com el pintor estava viu i les obres eren fora del circuit de comercialització de l’art; els nous propietaris d’un de Chirico anaven al pintor per a la seva autentificació i aquest era el veritable negoci de l’artista, el preu que cobrava per autentificarles.
Tinc especial curiositat per Giorgio de Chirico el pintor que es plagiava a si mateix, veure les seves ciutats metafísiques, habitades per maniquís i, es clar, somriure una mica per sota el bigoti.
Xago Serrano.
10 de febrer 2008
Allò metafísic dins la pintura.
Etiquetes de comentaris:
arte,
De Chirico,
pintura,
Xago Serrano
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada